woensdag 6 juli 2011

Tornado?

Allereerst: onze computer staat nog altijd op non actief. Of deze ooit nog actief gaat worden is niet helemaal bekend, maar redding is onderweg. Omdat dit het perfecte excuus was, Daan dit erg graag wilde en hij met z'n iPhone en iPad sowieso al in de Apple flow zat en we nu hier wonen waar het nu eenmaal goedkoper was is de iMac onderweg. Maar goed, die is er nog niet en daarmee is het wat minder gemakkelijk om alle foto's op Picasa te krijgen. Niets is onmogelijk, maar het is nou eenmaal niet zo dat ik tijd over heb op een dag ofzo.

Nu zag ik het al helemaal gebeuren dat ik wachtend op m'n foto's helemaal niets meer met de blog zou doen, wat me ook geen goed idee leek. M'n blog frequentie is al duidelijk afgenomen vergeleken bij een half jaar geleden, wat niet erg is, maar ik zou het een beetje jammer vinden als het echt stil komt te liggen doordat ik op foto's zit te wachten. Daarom heb ik ervoor gekozen om het voorlopig even zonder foto's te doen. Iets minder leuk misschien, maar wanneer we weer helemaal op orde zijn qua technologie kan ik de foto's alsnog toevoegen.

Afgelopen weekend hadden we een lang weekend. Maandag was het the 4th of July, oftewel Independence Day. De school was dicht, Daan was vrij. We hadden voor het weekend een uitje gepland naar een pretpark en hebben dat op zaterdag gedaan omdat het zondag iets minder mooi weer zou worden. Het was prachtig (warm) weer zaterdag en toen we zondag wakker werden regende het en ging het even later zelfs onweren. Een goede beslissing om zaterdag te gaan dus.

Aan het einde van de ochtend begon het op te klaren. Hmm, dacht ik, misschien wordt het vanmiddag wel lekker genoeg om nog iets te gaan doen, voor de kinderen om weer buiten te spelen, zoiets. Daan ging nog even snel een boodschap doen met Sanne (Hidde lag in bed) en toen hij terug kwam zei hij dat de lucht daar verderop toch wel heel erg donker zag. Donker genoeg om een foto van te maken vond ik (die dus later wel zal volgen). En inderdaad even later begon het te waaien, harder te waaien, te regenen, te onweren, nog harder te waaien en te hagelen.

Al snel viel de electriciteit uit, wat hier - zeker met slecht weer - niet raar is. Het was echt heel slecht weer. Het water op de straat was al snel een stroom en nu vond ik het weer slecht genoeg om er foto's van te maken. Het hele slechte weer duurde maar kort. De regen hield nog een tijdje aan, maar dan gewoon hard, niet meer belachelijk hard. En vrij snel trok het zelfs weer open en was het daarna weer mooi weer. Het vervelendste was nog dat het een tijdje geduurd heeft voordat de electriciteit weer terug kwam.

Van Daan (die was het eerste weer buiten) hoorde ik dat er aardig wat bomen stuk waren gewaaid in de storm. Ja, dat gebeurt bij storm, dacht ik nog. Ik had niet begrepen dat hij niet bedoelde dat er her en der een tak van een boom was afgewaaid, maar dat hij bedoelde dat er op veel plaatsen hele bomen waren omgewaaid!

De dag na de storm kwam de makelaar die de huiseigenaren vertegewoordigt langs om te kijken of "you guys were alright". Dat bedoelde ze natuurlijk niet, maar dat ze wilde kijken of het huis er nog goed bij stond. Het leek me wat overdreven, maar volgens haar was er aardig wat schade in buurt. Ik merkte op dat het ook voor hier dus een grote storm was. Ja, ja, absoluut antwoorde zij. Het was klaarblijkelijk een tornado geweest!

Toen ik uiteindelijk ook buiten kwam en zag hoe de buurt erbij lag, zag ik eindelijk dat het inderdaad serieus was. Nu begreep ik dat Daan het over bomen had die stuk waren en niet over takken. Hier in de straat zijn er alleen al 3 bomen omver geblazen. En dan heb ik het niet over van die kleine dunne boompjes, maar over dikke, serieuze, grote bomen. Vandaag zijn er hier in de buurt heel de dag werkmannen aan de gang geweest om (delen van) bomen op te ruimen.

Klaarblijkelijk is het een low grade tornado geweest. Wat een low grade tornado nou precies is ben ik ook nog niet achter. Zoals Daan zegt, de mensen van "jouw programmaatje" (Storm Chasers, mannen die voor film- en onderzoeksdoeleinden proberen midden in een tornado te komen met hun film- en meetapparatuur) komen er hun bed niet voor uit. Klaarblijkelijk is het ook niet serieus genoeg om de sirene te laten klinken, maar toen ik al die grote bomen op de weg zag liggen begreep ik dat het toch duidelijk harder had gewaaid dan we oorspronkelijk dachten. Gek genoeg was hier dan ook geen weeralarm voor afgegeven. Misschien was het ook wel zo dat deze low grade tornado opeens uit het niets is ontstaan, waardoor je er simpelweg niet voor kunt waarschuwen.

Da's nu al de 2e bijna serieuze tornado die ik gemist heb voor m'n gevoel. Ach, belangrijkste is dat "we guys are alright" en dat op 1 kleine tak van een boompje na er bij ons helemaal geen schade is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten