dinsdag 4 januari 2011

Rainbow Child Development Center

Vandaag zijn Sanne en Hidde voor het eerst naar school geweest! De Rainbow Child Development Center, de school waar ze naar toe gaan is hier letterlijk 4 huizen verder en is een combinatie tussen een school en een kinderopvang. Vanaf 6 weken oud tot en met kindergarten (5 jaar) kunnen kinderen daar worden ondergebracht van half 7 's ochtends tot half 7 's avonds. Je kunt kiezen voor hele dagen, voor halve dagen (wat 5 uur of minder is) en voor het premier program (van 9 tot half 12). Sanne begint met 3 en Hidde met 2 ochtenden premier program.

School begint hier pas met kindergarten, wat het equivalent is van de kleuterschool. Alleen is kindergarten hier maar 1 jaar, wanneer je 5 jaar bent. Met 6 begin je dan in elementry school, onze groep 3. Sanne gaat nu naar preschool, wat een soort peuterspeelzaal is. Voor wat Hidde doet is er eigenlijk nog geen schoolnaam, dus zit hij gewoon in de toddler groep.

Sanne keek er heel erg naar uit om weer naar school te gaan. Ze leek de peuterspeelzaal echt te heben gemist. Hidde had ook z'n mond vol over school, maar voor hem was het natuurlijk wel de eerste keer. In Nederland is hij nog nooit naar de peuterspeelzaal geweest. Ze waren allebei bewapend met een pictogrammen boekje. Op advies van Edufax (het bedrijf dat ons begeleidt in het onderwijs van de kinderen) hebben we een boekje voor hen allebei gemaakt waarin plaatjes staan van belangrijke dingen zodat zij die aan kunnen wijzen. Dit moet de communicatie wat makkelijker te maken zolang ze nog geen Engels praten.

Hidde liep zijn klaslokaal in en begon meteen woest te spelen. Hij had absoluut geen oog meer voor mij. Toen ik hem Sanne, Pelle en mij kussen liet geven omdat we weg zouden gaan deed hij dat tussen het spelen door. Alles prima. Maar ja, toen bleek dat we (of voornamelijk mama) ook echt weg gingen... Hidde ging aan en wij zijn stug doorgelopen. Zo te horen leek hij zich vrij gemakkelijk te laten troosten. Sanne was absoluut geen enkel probleem! Die liep naar binnen, hing haar jas op, ging in de kring zitten en vergat bijna om Pelle en mij gedag te zeggen. Ze spreekt tegen Miss Ann gewoon in het Nederlands, dat maakt haar helemaal niets uit. Ze zwaaide nog dapper naar mama en daarna begon de schooldag.

De lokalen van Sanne en Hidde liggen direct tegenover elkaar. Toen ik op de gang kwam van Sanne weg brengen hoorde ik Hidde niet meer en zag ik door het raampje dat hij lief aan het spelen was. Gelukkig, dat was maar kort durend verdriet! Maar in z'n spel draaide hij zich precies op dat moment om en viel z'n oog op mij.... Dat was het einde van het spel. Hij rende naar de deur onder een luid en dramatisch "mama heen!" Ik moest nog wat dingen regelen voor de inschrijving van de kindjes en al de tijd die ik bij de balie heb gestaan heeft hij heel hard gehuild.

Achteraf hoorden we gelukkig dat het nog wel goed is gekomen met Hidde. Hij heeft ongeveer een kwartier gehuild en heeft daarna wel een goede ochtend gehad. Iedere dag krijg je klaarblijkelijk een briefje mee waarin staat hoe laat hij een luier heeft gekregen en wat erin zat. Vond ik erg grappig. Bij Sanne verwachte ik geen problemen en die waren er ook niet.
"Hiddes first day was a succes!!"
Ze hebben allebei een leuke ochtend gehad en willen graag morgen weer naar school. Hiddes juf, Miss Z(andra) is een grote gezellige donkere vrouw. In eerste instantie leek Hidde een beetje geintimideerd door haar. Dat begreep ik wel, zo'n klein jongetje en zo'n grote vrouw. Maar ze is volgens mij erg lief en leuk met de kindjes en bij het afscheid vandaag gaf hij haar al een dikke knuffel. Miss Ann, de juf van Sanne is een jonge juf die echt heel er goed mee heeft gedacht over hoe dit zo soepel mogelijk gaat lopen. Ze heeft bijvoorbeeld uit zichzelf foto's van allerlei dingen in de klas gemaakt voor Sanne en zelfs een copie voor thuis gemaakt zodat we het samen nog eens door kunnen kijken.

Ik vond het erg spannend de eerste dag school, maar kijk er met een goed gevoel op terug. Behalve dan op het feit dat Hidde me zag lopen in de gang. Morgen zal ik onder het raampje door kruipen....  Ik heb er alle vertrouwen in dat ze allebei snel hun draai zullen vinden!

2 opmerkingen:

  1. wat een positief verhaal over de eerste "schooldag".lieve sannefiep en hiddeman ik hoop dat jullie een heel fijne tijd tegemoet gaan en leuke dingen doen met alle lieve juffen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Door mamma's mooie verhalen moet ik zoveel aan jullie denken, dat ik heb gedroomd over SannePoes. Helaas kan ik me alleen herinneren, dat SannePoes heel mollige armpjes had. Grappig, toch?! Heerlijk zeg: de school om de hoek. Heel veel fun, lieve schatjes!

    BeantwoordenVerwijderen