dinsdag 1 februari 2011

The pledge of allegiance

Zoals ik al eerder heb geschreven heeft Sanne haar eerste Engelse liedje geleerd. Na wat doorvragen bleek ze nog 2 liedjes een beetje te kunnen zingen. Ze vertelde dat ze deze liedjes iedere ochtend bij circle time zingen. Dit bracht ons op het idee om aan haar juf te vragen of ze de tekst van deze liedjes voor ons op kon schrijven zodat we deze samen met Sanne ook thuis kunnen zingen. Haar juf, Miss Ann, wilde dit graag voor ons doen en gaf mij vandaag 2 blaadjes met liedjes. Op het ene blaadje liedjes die bij circle time horen, op het andere blaadjes andere liedjes die ze ook regelmatig zingen. Perfect!

Toen we thuis de liedjes bekeken bleek dat op het circle time blaadje ook the pledge of allegiance staat. Voor en door Daan ons wel bekend. Alle scholen openen hier de dag met deze pledge of allegiance, dus ook de school waar Daan naartoe ging toen hij hier kwam wonen toen hij 12 was. Bij het trouw zweren aan de vlag dient iedereen richting de Amerikaanse vlag te gaan staan, rechter hand op het hart en de tekst van the pledge op te zeggen. Destijds heeft Daan nog voor heel wat opschudding gezorgd. Hij was van mening dat de Amerikaanse vlag niet zijn vlag was en dat hij dus ook geen trouw hoefde te zweren aan deze vlag. De school was het hier duidelijk niet mee eens.
Hier is het allemaal om te doen

Natuurlijk hebben we even navraag gedaan bij Sanne. En jawel, hoor, ook bij Sanne in de klas, tijdens de circle time wordt de pledge of allegiance uitgesproken. Alle kindjes moeten gaan staan, 1 kindje mag de vlag vasthouden, allemaal naar de vlag kijken, "dan moeten we zo doen" (doet haar rechter hand op haar hart) en dan zeggen alle kindjes behalve Sanne (niet uit principe, maar omdat ze het nog niet kan) de pledge.

"En dan moeten we zo doen"
Ik vind dit sowieso een vreemde traditie, maar dat ze dit zelfs bij preschool, bij kindjes die 3 jaar zijn doen vind ik echt zo lachwekkend! We hebben Sanne uit proberen te leggen waarom ze dit doen, maar om het echt te begrijpen, of misschien meer om iets te doen met of om te vinden van dit fenomeen is ze denk ik nog te jong. Wat ik me nu wel afvraag is of ze dit ook doen in de Toddler 1 groep, de klas van Hidde.

3 opmerkingen:

  1. jesse dacht dat het ging om het goedemorgen wensen van een amerikaanse voetbalheld. die hing namelijk met foto naast de vlag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je snapt, dat ik direct de States zou worden uitgezet... Ik met mijn principes... (Denk aan de vingerafdrukkenkwestie rondom het aanvragen van Isa's id-bewijs!) Gelukkig bevind ik me in goed gezelschap! (DAAN!) Ik vind dit niet echt passen bij een democratie...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Uitgezet?! Hahaha, je zou er nog geen eens in komen ;-) Alhoewel, als het aan de kinderen ligt kom je langs, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen