woensdag 14 december 2011

Droog (bijna dan)

Hidde is druk bezig met zindelijk worden. Ik weet nog niet waar het nu precies aan te danken is. Aan het feit dat hij er aan toe is en het er dus gewoon tijd voor werd, of dat de naar mijn idee rare aanpak van school toch z'n vruchten af werpt. De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden, beide hebben er waarschijnlijk aan bijgedragen.

Op school heeft het even geduurd voordat hij relatief droog bleef. De eerste tijd waren 2 ongelukjes per ochtend (en die duurt maar 2,5 uur!) niet ongebruikelijk. Maar binnen een paar weken ging dat eigenlijk al een stuk beter en bleef hij het overgrote deel van de tijd droog. Dat was er wel aan te danken dat de juf hem iedere 3 kwartier, uiterlijk ieder uur naar de wc stuurde.

Maar na enige tijd ging hij klaarblijkelijk op school zelf aangeven dat hij moest plassen. En dat begon hij thuis ook te doen! Eigenlijk ging het heel goed, vrijwel iedere plas werd netjes aangekondigd en zelfs poep kon hij nu en dan op tijd zeggen. De meeste keer was z'n luier dus nog droog. Want ja, die heb ik hem thuis, in tegenstelling tot op school, wel gewoon aangelaten.

Het peuterbrein is soms moeilijk te doorgronden, want hoewel het op school steeds beter bleef gaan en hij eigenlijk nooit meer met vieze kleren in een zakje van een ongelukje thuis komt, is hij thuis van de ene op de andere dag opgehouden met zeggen dat hij moest plassen of poepen. Alles eindigde weer in de luier, alhoewel hij natuurlijk bij iedere verschoning opnieuw beloofde om nu echt te gaan zeggen dat hij moest plassen en in ieder geval direct te zeggen wanneer hij gepoept had. Niets van de alles natuurlijk. Ik heb nog geprobeerd om net als op school z'n luier af te doen, maar met voordat we 's ochtends koffie hadden gedronken al 2x schone kleren aan leek dat toch ook niet zo'n goed idee.

Even onbegrijpelijk als de terugval, ging het van de ene op de andere dag opeens weer heel veel beter. Opeens ging het zo goed dat ik nu wel met een (relatief) gerust gevoel z'n luier af laat overdag. En in de afgelopen week is hij nu al 5 dagen volledig droog en 2 dagen waarop het 1x mis is gegaan (met poep). Niet slecht als je het mij vraagt.
Gelukkig is de wc weer leuk!
Het blijft natuurlijk nog wel even zaak om snel te reageren bij een aankondiging. Gisteren bijvoorbeeld was ik via Skype nog even een gesprek aan het afronden terwijl Hidde al meerder keren had geroepen dat hij moest plassen. Duurde allemaal net te lang (ja, Jetske, ik had dus toch iets sneller moeten zijn...). Gevolg was dat niet alles meer helemaal droog was. Maar goed, dat was meer mijn schuld dan de zijne. En bij sommige dingen moet je even iets beter nadenken dan dat je voorheen deed. Vorig weekend hebben we hem eenmaal thuis in de auto laten slapen toen hij onderweg in slaap was gevallen. We waren alleen even vergeten dat hij geen luier om had... Gelukkig hebben al die stoeltje een afneembare en wasbare hoes!

Hopelijk zijn we er nu, of tenminste, blijft het nu een opgaande lijn. Ik denk het wel, want hij lijkt de smaak van het plassen en poepen op de wc en niet te vergeten daarna je handen wassen met veel zeep nu helemaal te pakken te hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten