dinsdag 6 september 2011

Potty training

(Ik heb nog altijd het plan om te vertellen van onze vakantie, maar het komt er nog niet echt van. Blijf hoop houden, dat heb ik ook nog! Met de foto's gaat het al duidelijker de goede kant op. Het fotosysteem op de computer is weer in ere hersteld en ik ben bezig alle foto's op Picasa te zetten en van commentaar te voorzien. Het gaat langzaam, maar gestaag. Wanneer ik "bij" ben laat ik het weten.)

Vandaag is het nieuwe schooljaar hier begonnen. Gisteren was het labor day en daarmee een vrije dag. Vanaf vandaag rijden de schoolbussen weer volop heen en weer en zijn Sanne en Hidde begonnen met hun eerste dag in de nieuwe klas. Sanne zit nu in de Pre-K (de klas voor Kindergarten), Hidde in Toddler 2.

Met een nieuwe klas komen natuurlijk ook nieuwe juffen. Sanne heeft nu Ms. Tammy en Ms. Kelly als 2e juf. Ms. Tammy is nieuw voor haar. Ze was er vorig jaar ook wel, maar is heel de zomer afwezig geweest, waardoor Sanne geen flauw idee had wie Ms. Tammy was. Gelukkig vond ze de nieuwe juf wel wat, want ze moet er een jaar mee door. Ms. Kelly is zowel bij Sanne als bij Hidde al meerdere malen assistent geweest, dus dat was een vertrouwd gezicht.
"Ik ben al een hele grote meis, dus ik mag naar de Pre-K!"
Hidde keek er minder naar uit om naar een andere klas te gaan dan Sanne. Sanne vond het wel stoer dat ze al naar de Pre-K mocht. Hidde had vooral zoiets van "ik wil geen nieuwe juf". De klik met de juf van afgelopen jaar, Ms. Z, was van beide kanten ruimschoots aanwezig. Hidde wilde eigenlijk niet weg uit haar klas en zij wilde al helemaal niet dat Hidde weg zou gaan. Nu wordt het lokaal van Toddler 1 en Toddler 2 met elkaar verbonden door de ruimte met kinder wc'tjes en stond Ms. Z als eerste klaar om Hidde vanochtend een knuffel te geven. Ze heeft zelfs meegedeeld aan Ms. Amber, Hiddes nieuwe juf, dat zij Hidde alleen maar in hoefde te tekenen en dat zij verder wel voor hem zou zorgen. Het zou me niet verbazen als er inderdaad een dag komt dat Z hem mee heeft genomen naar haar lokaal!
Over een half jaar krijgt Ms. Z waarschijnlijk Pelle onder haar hoede, misschien verlicht dat de pijn
Maar goed, de scheiding was onvermijdelijk en Hiddes nieuwe juf heet dus Ms. Amber. Ook zij heeft een assistent en we kwamen er vorige week achter dat dat dezelfde assistent is als Hidde afgelopen jaar had: Ms. Jess. Gelukkig, want dat bracht voor hem wat continuïteit met zich mee. Vanochtend had hij namelijk absoluut geen trek om naar de nieuwe klas te gaan. Achteraf viel het natuurlijk allemaal mee en heeft hij het gewoon naar z'n zin gehad. Hopelijk raakt hij daar nu zelf ook van overtuigd en is het morgen minder bewerkelijk om hem weg te brengen.

Bij het ophalen vertelde Ms. Amber me dat ze proberen om alle kindjes potty trained te krijgen. Hidde heeft nog niet echt interesse in het potje moet ik zeggen. Sanne was toen ze zo oud was als Hidde nu is al zindelijk, maar Hidde is er niet zo van. We zijn recent begonnen om hem 's ochtends en 's avonds op het potje te zetten. Dat vindt hij al niet super leuk, maar hij gaat wel zitten uiteindelijk. Meestal komt er niets, soms (per toeval?) wel een plas.

School maakt het niets uit of de kindjes er wel of niet zin in hebben, ze gaan er gewoon voor. Wat ze willen doen is hem heel de ochtend zonder luier rond laten lopen. Dan plassen en poepen ze voortdurend in hun broek, wat vervelend is, waardoor ze besluiten dan maar op de wc te gaan plassen en poepen. Hmmmm, klinkt...... raar?
Ook vies, maar op een andere manier...
Ik kan me herinneren dat het consultatiebureau toch altijd zegt dat kinderen eraan toe moeten zijn. Daar denken ze hier toch anders over. Maar, ik vind het prima, ik sleep wel meerdere setjes droge kleren aan, geen probleem. Als ze hem zindelijk krijgt ben ik er blij mee, maar ik kan me niet voorstellen dat hij door 3 ochtenden in de week zonder luier te lopen zindelijk wordt. Want ik doe hem hier thuis wel gewoon een luier om, want ik heb geen zin om iedere week weer de vloerbedekking chemisch te moeten laten reinigen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten