vrijdag 26 augustus 2011

Irene

Het land, of meer dit deel van het land is in de ban van de orkaan Irene. De verwachting is nog altijd dat ze niet hier komt. Bang voor het geweld van een orkaan zijn we dus niet. Wat voor ons wel de vraag is, is in hoeverre we er last van krijgen. Het zal - zoals ik al eerder schreef - hard gaan waaien en regenen zondag. Niet gevaarlijk, maar mogelijk is er wel last van flooding hier. Het schijnt dat er 1x eerder water heeft gestaan in de kelder, dus mogelijkerwijs gebeurt dat nu weer. De stroom zal ongetwijfeld uitvallen, want dat is hier niet ongebruikelijk bij slecht weer. De vraag is meer voor hoe lang.

Onze onervarenheid met orkanen zorgt ervoor dat we beter safe than sorry zijn. Er zijn genoeg kaarsen in huis en er zijn extra zaklantaarns gekocht. Als de stroom er echt langere tijd af is krijg je ook problemen met eten: geen werkend fornuis en geen werkende koelkast meer. Voor de zekerheid hebben we dus maar wat extra eten in huis gehaald dat niet verwarmd hoeft te worden en niet in de koelkast hoeft te worden bewaard. En water hebben we voor de zekerheid ook maar gekocht. Met 3 kleine kindjes willen we liever niet verlegen komen te zitten om deze dingen.

Ik heb het idee dat de reactie van de mensen hier nogal verschillend is. Ik heb bij de buren geinformeerd wat die doen en doen bijvoorbeeld helemaal niets. Ze hebben kaarsen en wat zaklampen liggen, maar dat is alles. In de winkel viel het me op dat er duidelijk mensen aan het shoppen waren voor zaklampen en het water was ook zo goed als op. Op de site van DSM hebben ze volgens mij overwogen om de productie tijdelijk stil te leggen zodat ze de mensen naar huis kunnen sturen. Nu is een dergelijke orkaan die hier komt ook niet alledaags. Wellicht dat dat er iets mee te maken heeft.

Ik vind het wel een raar idee dat ze in NYC, wat hier maar een uur vandaan is met de auto, zich voorbereiden op het ergste. Hier verwacht ik wel veel bomen om en veel water, maar niets vergeleken bij NYC, niets engs in ieder geval. Ik ben wel benieuwd. Als een soort ramptoerist naar onze eigen situatie. Jullie zullen het horen na zondag tussen 12 en 17. Als het lang duurt hebben we of heel lang geen stroom, of ben ik gewoon traag...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten