donderdag 16 juni 2011

Allergist

Inmiddels ben ik met Pelle naar de allergist geweest. Een bezoek waarvan ik had verwacht dat er een nieuwe testbatterij te voorschijn zou worden getoverd om eng van te worden (met akelige dingen als meer bloed en een krasjestest), waarna een evaluatiegesprek zou volgen waarin ik te horen zou krijgen wat hij (en ik dus ook) allemaal niet meer mocht eten. Zo was het dus helemaal niet!

Voor de dingen waar Pelle in de bloedtest positief op was getest, zag deze arts geen reden om ze niet meer te eten. Al die dingen heeft of hij, of ik al lang gegeten zonder dat daar een dramatische reactie op is gevolgd. Voor hem was dit een reden om het hem juist wel aan te bieden. Het schijnt dat wanneer je deze dingen de eerste 3 levensjaren niet aanbiedt kindjes er daarna juist een nog heftigere reactie op vertonen omdat ze er door het onthouden ervan nog gevoeliger voor worden.

Voor de zekerheid - hij heeft er wel heel duidelijk bij gezegd dat hij verwacht dat het niet nodig is - heeft hij wel een Epi-pen voorgeschreven. Dat is een injectie die alleen wanneer hij toch een levensbedreigende reactie op bepaald voedsel krijgt toegediend moet krijgen. Als je dat ding echt nodig hebt schrik je je volgens mij helemaal de rambam, maar ik ga er volledig vanuit dat het bij "voor de zekerheid" blijft en ben dus ook niet bang h'm te moeten gebruiken.

Verder is het een kwestie van zo goed mogelijk z'n huid te behandelen en de eczeem zoveel mogelijk binnen de perken te houden. De arts heeft een wat grotere ranche aan cremes voorgeschreven, waardoor we ook iets anders kunnen gebruiken dan alleen maar de vaseline achtige creme die we hadden. Dat is wel fijn voor ons - want het insmeren ermee was alles behalve fijn en alle kleren (van hem en die van ons) zaten onder de vaseline - als voor hem. Doordat er nu niet meer zo'n vaselinelaagje op z'n huid zit heeft hij het wat minder warm (want dat is het hier al genoeg) en volgens mij jeukt het direct na het insmeren wat minder met de nieuwe creme die we gebruiken.
Mijn bijdrage aan eczeembestrijding: als je goed kijkt zie je dat z'n pak aan de achterkant met een veiligheidsspeld bij elkaar is gespeld: zo is er minder ruimte om te krabbelen
Deze arts was in tegenstelling tot de pediatrician wel erg voor het gebruiken van hormooncreme om de ergste eczeemplekken te behandelen. Wij zelf zijn er niet al te happig op. We willen niet dat het middel erger wordt dan de kwaal. Bovendien hebben we het nu 1x gebruikt en ik moet zeggen het werkt perfect. Maar alleen voor die paar dagen dat je het mag gebruiken. Zodra we ermee stopten kwam de eczeem in alle hevigheid terug. De voorgeschreven hormooncreme blijft denk ik dus nog maar even in de kast liggen.
Lekker kersen eten en ondertussen lekker krabbelen
Wat de arts als laatste nog voorschreef, waar ik nog nooit van had gehoord, was 1x per week een bleach bath. Beetje chloor in bad, kindje erin, daarna goed afspoelen, schijnt fantastisch te helpen. Ik heb zoiets van eerst zien dan geloven. Het schijnt vergelijkbaar te zijn met 1x per week in een gechloreerd zwembad zwemmen en dat doet hij al een hele tijd. Maar goed, we proberen het netjes voor de voorgeschreven 4 maanden en dan zien we wel.

Over 4 maanden moet hij terug komen. Al met al een bezoek waar ik niet ontevreden over was!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten